Nowa Konsola PS Vita
Nowa przenośna konsola PSP wnosi nową jakość obrazu,oraz nowe możliwości, które dotychczas zarezerwowane były głównie dla najnowszych smartfonów
oraz tabletów o nieco lepszej specyfikacji. Warto przypomnieć że platforma PSP licząc od pierwszych jej wersji ma już 7 lat. W tym czasie firma Sony
wypuściła kilka różnych wersji konsoli, a dodatkowo na rynku znajduje się pokaźna liczba gier jak i liczne grono użytkowników tego typu rozrywki.
Na początek Specyfikacja techniczna PSP Vita
Wyświetlacz LCD z podświetleniem typu OLED o przekątnej 5 cali i głębi kolorów 24-bit
Ekran Dotykowy w konsoli Digitizer Pojemnościowy z funkcją (multitouch) multidotykowy
Rozdzielczość pracy wyświetlacz: 960 x 544 ( 16 mln kolorów)
Procesor w konsoli: ARM Cortex-A9 MPCore 2Ghz (45nm ; 32bit) 4x rdzenie
Procesor karty graficznej: PowerVR Series 5 SGX543MP4+ 200Mhz
Wykorzystuje karty pamięci typu: PS Vita do 32GB oraz karty NVG (2 lub 4GB)
Pamięć zastosowana: 512MB RAM oraz 128MB VRAM
Komunikacja WI-FI: 802.11b/g/n
Bluetooth 2.1+EDR A2DP/HSP
moduł sieci 3G – tylko w wersji z modułem WiFi/3G
moduł GPS – tylko w droższym modelu WiFi/3G
Dodatkowe funkcje:
– tylny panel dotykowy
– dwie kamerki 0,3 Mpx
– trójosiowy kompas elektroniczny
– trójosiowy żyroskop (do pomiaru położenia kątowego)
– trójosiowy akcelerometr ( umożliwia wykrywanie pozycji urządzenia oraz sterowanie różnymi funkcjami po przez poruszanie urządzeniem)
Wymiary: 182 x 18,6 x 83,5 mm (szerokość x wysokość x głębokość)
Zasilanie: wbudowany na stałe akumulator litowo-jonowy + zasilacz sieciowy
Waga: 260 gramów (model WiFi) oraz 279 gramów (model z modułem WiFi/3G)
Nowy Wymiar Rozrywki
PSP Vita na pewno zdobędzie uznanie graczy choćby ze względu iż sama specyfikacja konsoli wnosi spory powiew świeżości w porównaniu do jej
poprzedników. Pierwsze co rzuca się w oczy gdy trzymamy konsole to jej wysoka jakość wyświetlanego obrazu. Kolory są naprawdę intensywne,
kontrast na wysokim poziomie, a czerń dzięki technologi led idealnie czarna nie to co w wyświetlaczach LCD.
W Konsoli Vita został zastosowany ekran w technologi OLED , który doskonale się prezentuje w ciekawym designie samej obudowy, 5-calowy wyświetlacz
w pełni dotykowy to po przesiadce z modelu PSP 3004 jak zamiana Malucha na Mercedesa, Digitizer w konsoli zamiast stosowanej zazwyczaj warstwy
szkła jak w telefonach do ochrony ekranu użyto plastiku natomiast sam dotyk w PS Vita jest to pojemnościowy ekran dotykowy z funkcją multi-touch
Producenci gier szybko poradzili sobie z dostosowaniem sterowania w grach za pomocą dotyku i tym sposobem większość dostępnych obecnie tytułów
to w zasadzie nic innego jak prezentacja nowych możliwości samej konsolki PSP Vita
Najczęściej w recenzjach wykorzystywana jest gra Uncharted w której dostrzeżemy dotykowy system walki oraz co ciekawe balansowanie nad różnymi
przepaściami przy wykorzystaniu czujników ruchu znajdujących się w konsoli.
W dolnej częścii konsoli mamy gniazda USB oraz gniazdo ładowania konsoli, które niestety nie jest jednym ze standardowych typu mico USB lecz specjalnie
dedykowanym dla PS Vita. Dodatkowo mamy gniazdo kart pamięci oraz gniazdo słuchawkowe audio 3.5 mm a w wersji wyposażonej w moduł 3G mamy
gniazdo kart SIM
Dotykowy tył konsoli
W PSP Vita możemy sterować palcami także z tyłu gdzie znajduje się także warstwa dotykowa.W tylną ścianę obudowy w budowy jest panel dotykowy
reagujący na dotyk na nieco innej zasadzie co ekran z przodu ale także dość precyzyjnie.
Na szczęście konsola posiada standardowe sterowanie jak w poprzednich wersjach za pomocą analoga tak tutaj zamiast analoga mamy płytkę z przyciskami
w 4-ech kierunkach oznaczone charakterystycznymi dla Playstation symbolami – kółka, trójkąta, krzyżyka i kwadratu.
Przyglądając się konsoli PS Vity rzuca się w oczy także brak jakiegokolwiek napędu płyt. Tym razem firma Sony poszła w kierunku nieco innego nośnika gier,
wyglądem przypominającego kartę micro SD. Karta Playstation Vita,(Playstation Vita card) taką nazwę ma nowa karta pamięci pozwalają nie tylko na
odtwarzanie zapisanych na niej danych, ale także na zapis aktualnego stanu gry czyli tzw save. Konsola jest wyposażona w kontroler dual-analog Włącznik
konsoli został przeniesiony na górną część konsoli, zaraz obok znajdują się przyciski poogłaszania. Natomiast przyciski Start oraz Select zostały umieszczone
pod prawymi przyciskami.
Jako nowoczesne urządzenie PS Vita oferuje szereg całkiem ciekawych dodatkowych funkcjonalności a to za sprawą specjalnym nowym aplikacjom jest
możliwe na przykład słuchanie muzyki, oglądanie filmów, przeglądanie Internetu robienie zdjęć a także nagrywanie filmów , a także jako ciekawy gadżet
określanie swojej lokalizacji na mapach Google za pomocą gps-u GPS. Niestety jeżeli chodzi o dostępność GPS-u to znajdziemy go wyłącznie w przypadku
droższej wersji konsoli, która posiada wbudowany modułem 3G oraz GPS. Niestety, rozczarowuje fakt że przy wykorzystaniu sieci 3G nie będziemy mogli
zadzwonić ani wysłać sms-a ale co ciekawe możemy je odbierać. Trochę dziwi fakt takich ograniczeń siec 3G, byłoby naprawdę wspaniale móc wykorzystać
wszystkie możliwości oferowane przez technologię 3G, aczkolwiek najwyraźniej firma Sony stwierdziła że nie będzie to dobrym rozwiązaniem. Wedle
koncepcji samych twórców gdy decydujemy się na zakup nowej konsoli przenośnej nie chcemy mieć w rękach kolejnego smartfona bądź tabletu.
Ciekawym natomiast pomysłem jest połączenie PS Vita z najnowszymi usługami oferowanymi przez sieć „Playstation Network” (Sony Entertainment Network).
Dzięki możliwości podłączenia się pod posiadane konto PSN mamy możliwość wykorzystania zakupionych cyfrowo gier na PS Vita jak i oczywiście na
Playstation 3 o ile oczywiście taki tytuł gry oferuje oferuje nam taką funkcjonalność.
Wady Konsoli PS Vita
Dużym jest mnóstwo ukrytych kosztów, które ciągną się za konsolą PS Vita. Po pierwsze czeka nas zakup nowej karty pamięci PS Vita, bez których korzystanie
z naszej konsoli jest nie możliwe. Karty służą zarówno do zapisu gier ściągniętych z Playstation Network, jak i przechowywania naszego profilu, Save-ów.
W tym momencie napotykamy kolejny problem, otóż konsola PS Vita wymaga stałego powiązania z jednym, kontem PSN.
Co to Oznacza dla nas? Niestety fakt że korzystać z zakupionej konsoli może wyłącznie jedna osoba co czasem przysporzyć może nieco problemów. Zmiany
wcześniej zdefiniowanego użytkownika, wymagają przywrócenia fabrycznych ustawień urządzenia no i sformatowania karty pamięci bądź włożenia nowej
karty. Prawdopodobnie chodzi tu o utrudnienie możliwości dzielenia się ściągniętymi wcześniej grami. Kolejnym dość popularnym powodem do narzekań w
najnowszych urządzeniach jest wytrzymałość wbudowanej baterii w konsoli. Konstruktorzy z powodu zastosowania na tylnej części dotykowego panelu
zdecydowano się uniemożliwić użytkownikom dostęp do wnętrza konsoli. Bateria W czasie normalnego używania, podczas którego bawimy się opcjami konsoli,
krótko korzystamy z internetu bateria starcza na około 4 – 5 godzin co nie jest imponującym wynikiem, tak więc mimo zastosowania oszczędnego wyświetlacza
opartego na diodach led, ekran dotykowy i gadżety typu akcelerometr czy żyrometr swoje czerpią. Kolejnym utrudnieniem dla użytkowników jest sposób
łączenia konsoli z komputerem, nie dość, że wymaga się przypisania konta PSN oraz zainstalowanego na PC oprogramowania tzw. Kreatora – Menadżera
Zawartości to na do dodatek obsługa tego „ciekawego” wynalazku odbywa się z poziomu samej konsoli. Firma Sony po doświadczeniach z wcześniejszymi
modelami PSP serii 100X 200X oraz 300X najwyraźniej nie chce dać użytkownikom możliwości ingerencji w oprogramowanie konsoli PS Vita.
A jednak nowa konsola Sony ma w sobie jakiś magnes który przyciąga i nieco maskuje tych kila wad. Sam rozmiar konsoli też jest jakby mało „kieszonkowy”
ponieważ do transportu konsoli o wymiarach 182mm wzdłuż oraz 83.5mm wysokości będziemy potrzebowali pokrowca optymistycznie wygląda za to waga
zaledwie 279g w wersji z modułem 3g i 260g w wersji wyłącznie z wifi, dodatkowo wysoka cena nie nastraja optymistycznie czy też niska wytrzymałość
baterii. Ale patrząc na widowiskową oprawę graficzną gier wówczas zapominamy o świecie i o tych kilku wadach naszej nowej zabawki.
* W artykule w niektórych miejscach celowo została użyta nazwa PSP Vita zamiast PS Vita